“Michele Marullo Tarchaniota” Katalan politikacı ve sanat patronunun mirasçıları tarafından satılıyor. Beş yüzyıl önce ölen Sandro Botticelli, İtalya’nın Floransa kentindeki Uffizi Galerisi’ndeki “İlkbahar” ve “Venüs’ün Doğuşu” tablolarıyla biliniyor. (ayrıntılı bilgi için Botticelli ve Venüs’ün Doğuşu yazıma bakınız) ve her sene 2 milyondan fazla insan bu tabloları görmeye geliyor.
Sanatçının eserlerinin dünyanın belli başlı müzelerinin dışında bulunması beklenmiyor.
Yine de Rönesans ustası tarafından yapılmış bir portre, uluslararası sanat piyasasına yeni girdi. 30 milyon dolarlık fiyatıyla, Londra merkezli bir galeri olan Trinity Fine Art’ın standında, Frieze Masters fuarında, bu yıl Perşembe’den Pazar’a kadar sergilenecek.
Portre, “Michele Marullo Tarchaniota” (yaklaşık 1497), izleyiciye yan bakış atan, siyah giyinmiş, koyu saçlı bir adamı gösteriyor. Dönemin söz sahibi ailelerinden Medici ailesine yakınlığıyla bilinmekte olan Yunan asıllı asker ve şair Marullo, 15 yy. sonu Floransası’nın tanınan isimleri arasındaydı. Talihsiz Marullo, bir akademisyeni ziyareti sonrası, Cecina nehrini geçerken boğularak can verdi.
Portrenin nasıl ortaya çıktığı bilinmiyor: Botticelli portreyi Marullo yaşarken mi çizmiş yoksa onun ölümünden sonra karısı Alessandra Scala tarafından verilen sipariş üzerine mi çizilmiş ? Bilinen bir şey var ki; eserin Metropolitan Sanat Müzesi’nin 2011-12 tarihli “Rönesans Portresi: Donatello’dan Bellini’ye” sergisinde yer alması onun özgünlüğünü gösterir nitelikte.
MET (The Metropolitian Museom Of Art,NY)’de Avrupa resimleri departmanı başkanı olan Keith Christiansen tablo hakkındaki sözlerinin satır başları şöyle:
“Tabloyu istedik çünkü o hem basit hem de harika bir eser.”
“Botticelli bize 15.yy’ın en önemli hümanisti hakkında psikolojik bir portre veriyor.”
“Bu portre ayrıca kadın figürlerin veya mistik karakterlerin ressamı olarak bilinen Botticelli’nin farklı bir yönünü ortaya koyuyor.”
Orjinali ahşap bir panel üzerinde tempera ile boyanmış olan Marullo portresi, 1864 yılında MET kataloğuna göre tuval üzerine aktarılmış ve daha küçük hale getirilmiş, her iki tarafından da yaklaşık 2.75 inç kırpılmıştır.
Tablo, Trinity Fine Art’daki sergiye çıkmadan önce Londra’daki bir depolama tesisinde incelendi ve ultraviyole ışık altında, Marullo’nun saç ve giysilerinin bazı kısımlarının restorasyondan geçtiği gözlendi.
Portre birçok kez el değiştirmiş; önce Napolyon’un üvey oğlunun oğlu olan Auguste de Beauharnais’e aitti. Daha sonra, Rusya Çarı Nicholas I’in damadının koleksiyonuna girdi.
Yaklaşık bir yüzyıl önce, önde gelen Katalan politikacı ve sanat patronu Francesc Cambó i Batlle tarafından satın alındı. Aile o zamandan beri portreye sahip. Son zamanlarda Madrid’deki Prado Müzesi’ne geçici olarak verilmişti.
Trinity Fine Art’ın sahibi İtalyan galerist Carlo Orsi, bir yıl önce ailenin bir üyesiyle irtibata geçti ve tabloyu satma olasılığını sordu. Ona söylenen 14 tane varis vardı ve resmi eşit parçalara ayırmak imkansızdı.
Carlo Orsi İtalya’da önde gelen ailelerin koleksiyonlarında katkısı olan bir isim. Geçenlerde, Floransa Uluslararası Bienali Antikaları Fuarı’nda Pope Urban VIII’nın Bernini tarafından yapılan bir bronz büstünü sergiledi. Daha önce Pontormo’nun “Kitaplı Bir Beyefendi” portresini iş adamı ve koleksiyoner Francesco Federico Cerruti’ye sattı.
Botticelli, Bay Orsi’nin reddedemeyeceği bir teklifti. “Kendi kendime düşündüm, bir daha ne zaman bir Botticelli’yle karşılaşacağım? Bu tür bir fırsat insanın hayatında sadece bir kez ortaya çıkıyor.” dedi.
Galerist, ilk başta tabloyu, Avrupa Güzel Sanatlar Fuarı’ndaki standında veya Hollanda’nın Maastricht kentinde TEFAF’taki standındaki diğer eserlerle birlikte göstermeyi düşündüğünü söyledi. Fakat sonra tablonun tüm dikkati üzerine çekeceğini ve diğer tabloların alıcı bulmasını önleyeceğini fark etti.
Böylelikle, Botticelli’nin ,öne çıkacağı kesin olan, modern sanata odaklanan bir fuar olan Frieze Masters’a (yani Londra’ya) karar verdi. Bay Orsi, eski ustalar pazarının, 2017 yılının Kasım ayında, Leonardo da Vinci’nin “Salvator Mundi”sinin, New York’ta 450.3 milyon dolara satılmasının ardından çıkış yakaladığını düşünüyor.
“Leonardo satışı çok yardımcı oldu çünkü sanatla ilgilenmeyen insanlar bile eski ustaların muazzam fiyatları hakedebileceğini düşündü. Bu kesinlikle Botticelli’ye yardımcı oluyor. Jackson Pollock veya Jeff Koons için onlarca milyon ödeyen bir alıcıysanız ve 30 milyon dolara İtalyan sanatının bir simgesi olan Botticelli’yi görüyorsanız, mutlaka onu satın alacaksınız.”
Bay Orsi, Botticelli portresiyle ilgilenen alıcıların olduğunu söylerken, Frieze Masters standında gerçek bir satın alma olup olmayacağına dair bir açıklama yapmıyor.
Orsi, tablonun İspanyol hükümetinden geçici bir ihracat lisansına sahip olmasına rağmen, kalıcı bir lisansının bulunmadığını söyledi. Yani bu demek oluyor ki birisi tabloyu satın almaya karar verirse, İspanya bunu reddedebilir ve gerekli parayı toplayıp tabloyu kendisi alabilir.
Peki ya tablo satılmazsa? Bay Orsi, tablo satmasa bile bunun, kendisi ve galerisi için güzel bir reklam olduğunu söyledi ve ekledi: “Bir Botticelli, Bernini veya Pontormo’ya sahip olan insanlar, benim güvenebilecekleri bir galeri sahibi olduğumu bilecekler”.
Kaynak: https://www.nytimes.com/2019/10/02/arts/botticelli-frieze-masters-london.html
İlk yorum yapan siz olun