Andrey Novikov, sanat kariyerinde hızla yükselirken ailesiyle İstanbul’a yerleşen başarılı bir Rus ressam. Rusya ve Avrupa’daki çeşitli sanat fuarlarında solo ve grup sergilerde yer alan Novikov, sanat severlerin ve basının yoğun ilgi gösterdiği Moskova’daki Museum of Architecture’da düzenlenen solo sergisinin ardından Türkiye’deki ilk solo sergisiyle The Wall Art Gallery’de. Geçtiğimiz yaz, ailesiyle İstanbul’a yerleşen Novikov’un eserleri, karma yaz sergimiz boyunca Ukraynalı sanatçımız Yekaterina Grigorenko’nun eserleriyle yan yana sergilendi.
Novikov’un geçmişin devrik Titan’ları ile geleceğin yeni kahramanlarını betimleyen, Moskova’da başlattığı projelerinin devamı niteliğindeki Refraction (Kırılma) sergisi, doğrudan İstanbul’dan ilham aldığı yepyeni eserleriyle 9 Kasım – 15 Aralık tarihleri arasında galerimizde ziyaretçilere açık olacaktır.
Gravity (Yerçekimi) ve Cultural Layer (Kültürel Tabaka) adlı projelerinde, insanın antik kahramanlara, mitolojik yaratıklara duyduğu özlemle harabeye dönmüş dünyadan bir kurtarıcının müdahalesiyle kurtulma arzusunu ele alıyordu. Bu iki projenin devamı niteliğinde olan Refraction (Kırılma), tüketim denizinde boğulan insanın, savaşla, doğa tahribatıyla, yitirilmiş insani değerlerle artık iyice yıpranmış, sıvaları dökülmüş, derme çatma bir binayı andıran günümüz dünyasının yavaş yavaş çöküşüne şahit olduğunu anlatıyor. Novikov’un eserlerinde, hem tarihi boyunca farklı medeniyetlere ev sahipliği yapmış hem de her birinin yıkılışına şahit olmuş kentlerin geçmişten günümüze ayakta kalan tarihi eserleri ve sokakları, eklektik bir hayali formda detaylandırdığı mimari görünümlerle devasa figürlerinin arka planında betimlenir. Refraction (Kırılma) sergisinde de İstanbul’un kadim güzelliğiyle iç içe geçen kendine has karmaşası ve bugünkü metropol kimliğini yansıtan insanları, geçmişin hazineleriyle teknolojinin getirdiği hızlı dönüşümler arasında, daha iyi bir dünyanın arayışı içinde görülür.
Novikov, sinematografik bir atmosfer yaratarak ister istemez görsellere yüzeysel olarak bakan günümüz izleyicisini ilk karşılaşmada çekip eserinin önünde durdurmayı amaçlıyor. Yüzeydeki parıltılı, renkli, çekici, merak uyandıran kompozisyonlar, çabucak dikkat çekmeyi başarıyor ve aynı anda ışıltılı bir yanılsama sunan tuvallerinin içinde gizlenen, izleyiciyi asıl yüzleştirmek istediği trajik gerçekliğe doğru sürüklüyor. Eserlerindeki modern Hollywood görsel efektlerini andıran detaylar ve bilinçli olarak çevresiyle uyumsuzca, sürreal boyutlarda kurgulanmış olan figürler, aslında gerçekçi birer mesaj taşıyorlar. Her bir eseri, pop-corn eşliğinde tüketilecek bir film sahnesi ya da sosyal medya feed seçeneklerinde hızlıca bir sonrakine geçilebilecek türden merak unsurlarının ötesinde, kültürel tüketimin girdaplarında kaybolan insanı anlatıyor.
Günümüz insanı, savaşla gelen yıkımı dahi renkli bir film sahnesi gibi izleyip tüketmeye alışmış bir durumda. Modern insana felaketleri dahi umarsızca izletip sıradanlaştıran mekanizmadan hareketle, Novikov bugünün uyuşturan medya teknolojisini eleştiriyor. Refraction (Kırılma), modern insanın kayıtsızlığındaki trajediyi yansıtırken izleyicinin içinde bulunduğu yanılsamayı fark etmesini amaçlıyor ve daha iyi bir geleceği kuracak asıl kahramanların bu farkındalığa varmış sıradan insanlar olacağını vurguluyor.
İlk yorum yapan siz olun