Hip – hop müzik genellikle bir hikayeyi ya da yaşanmışlığı anlatıyor. Özellikle genç sanatçılar ve genç dinleyiciler tarafından daha çok tercih edilmesinin özel bir nedeni var mı? Sizin için hip- hop neyi ifade ediyor?
Hip Hop içinde rap, grafitti, break dans ve modayı barındıran bir kültür formu diyebiliriz. Gençlerin Rap müziği tercih etmesini tek bir parametreye bağlayamayız. Hip Hop 20 yıldır aşağıdan yukarıya doğru hareketle büyüyen bir kültür ve yalnızca Z kuşağının dinlediği bir müzik tarzı değil. 90’larda 18 yaşında Cartel dinleyen bir genç, bugün 43-44 yaşında. Hip Hop’un artık genel kitleye ulaştığını düşüne biliriz. Oyun (game) sektörü, sosyal medya, reklam endüstrisi ve uluslar arası trendler ülkemizde de bu tarz müziğin genleşmesinde büyük rol oynamakta. Rap müzik, gençliğin arasında bir nevi köprü görevi görüyor. Aralarındaki iletişim ve etkileşim ‘’kardeşim helikopter’’ üzerinden yürüyor.
Günümüz Türkiye’sinde hip-hop müzik diğer müzik türlerinin önüne geçmiş bir şekilde ilerliyor. Hip-hop kültürüne çok hızlı bir şekilde adapte olmamızı nasıl yorumluyorsunuz?
Geleneksel medya (TV, Radyo, Magazin, vs..) bunu ne kadar ignore etmeye çalışsa da, gerçekler ve analizler Türkiye’de en çok dinlenen müziğin RAP olduğunu gösteriyor. En popüler sanatçılar, en çok dinlenen sanatçılar ve paylaşılan sanatçılar RAP müzik sanatçılarından oluşmaktadır. RAP müziği geleneksel medyaya rağmen büyüdü ve bunun büyümesinde sosyal medyanın büyük etkisi oldu. Geleneksel medyanın ignorasyonu bu kültürün hızlıca büyümesine fayda sağladı diyebiliriz.
Özellikle son dönemin genç yetenekleri bu konuda oldukça başarılı siz neler söylemek istersiniz?
Şu an için dönemsel bir başarıdan söz edebiliriz, kalıcı bir başarı olabilmesi için sanatsal olarak biraz daha yol kat edilmesi gerekiyor. Ezhel, Ceza, gibi kalıcı olmaya aday sanatçılardan daha fazlasına ihtiyaç var. Her janra kendi starlarını yaratmak zorunda, Hip Hop da kalıcı starlarını yaratacaktır. Ezhel yurt dışında başarılara imza atıyor, Ceza reklam endüstrisinin sevdiği bir yüz, Güneş şarkılarını NFT olarak satışa sunuyor ve konserleri kapalı gişe yapıyor, Gazapizm Senfoni orkestrası ile açık hava konserleri veriyor, Uzi listelerin en üst sıralarına şarkılarını kazımış durumda, dizilerde rap müziği dinliyoruz, kadın rap sanatçıları gittikçe artıyor. Spor tekstil endüstrisi rap sanatçılarını ön plana çıkaran kampanyalar yapıyor. Bütün bunlar bu kültürün kalıcı olacağına işaret ediyor. Zaman zaman daha az popüler, zaman zaman başka müziklerle tekrar genleşerek önümüze çıkacağından eminim.
90’lı yıllarda pop müzik zirve konumdayken, günümüze baktığımızda ise bu durum oldukça değişti… Siz plak şirketinizi kurarken bu alana öncelik vermeniz bir öngörü müydü?
2018 de bu sektöre yatırım yapmaya karar verdiğimizde, Hip Hop’ un 5 yıl içinde en popüler müzik türü olacağını ön görmüştük. M.O.B Entertainment (beyond culture à kültürler üstü) olarak piyasaya yeni bir soluk getirdik, bu janra nın popüler olması için Hip Hop’u fokusumuza aldık ve Türkiye’nin en büyük Hip Hop plak şirketini kurduk. 2022 yılında en çok stream yapan şirket konumuna geldik. Uzi, Motive, Güneş gibi yeni starları oyuna dahil ettik. M.O.B olarak Türkiye’deki Hip Hop çıtasını yükselttik ve bunu yapmaya devam ediyoruz.
‘Yer altında değil, yıldızlarda operasyon yapmaya geldik‘ mottosu sizin için neyi ifade ediyor?
Benim için bu motto çok şeyi ifade ediyor. Hip Hop yer altından beslenen bir kültür fakat orada hapsedilmesi gerekmiyor. Biz yer altında gerçekleşen operasyonu yer yüzüne çıkarmaya geldik ve popüler olmasını sağladık. Arka sokaklarda ve mütevazi koşullarda yetişen 17 yaşında yetenekli bir gence fırsat vermeye ona ‘’sende yapabilirsin’’ demeye geldik. Eğilmeden, bükülmeden, hikayeni en somut ve en çıplak gerçekliği ile anlatmasına fırsat tanıdık. Coğrafya kader değildir, bunu değiştire bilirsin demeye geldik, Detroit de ghetto da yaşayan 17 yaşındaki çocukla aynı koşullarda yaşadığını, aynı hissettiğini, beton blokların arsından sıyrılmak için çaba göstermesi gerektiğini anlattık.
Dijitalleşmenin hayatımızın her anında olması, müzik sektörünü nasıl etkiliyor. Önümüzdeki yıllarda sektörü değerlendirecek olursanız, neler söylemek istersiniz?
Öncelikle Müzik artık para ile satın alınan bir içerik değil. Sıfır ve birlerden oluşan dijital bir kodlamanın, encode edilmesi ile kulaklarımıza ulaşan ses dalgalarını dinliyoruz. Üreticiden tüketiciye ticareti müzik endüstrisinde 10 yıldır yapılıyor. Dijitalleşme birçok alanda olduğu gibi müzik endüstrisini de kökten değiştirdi. İşin yapılışı, paketlenişi ve sunumu tamamen farklı oyuncularla gerçekleşiyor. Önümüzdeki 10 yıl içinde dijital varlıkların çoğaltımı, dağıtımı, hukuku ve buna bağlı ekonomi döngüsü blockchain teknolojisi ile tekrar bir devrim yaşayacağını düşünüyorum. Bunun için Türkiye’nin ilk blockchain NFT müzik platformu olan ‘’turkishflava.io’’yu kurduk ve gelecek için hazırlıklarımız son hızla sürüyor.
Dünyada rap ve hip-hop müziğe olan ilginin arttığını söyleyebilir miyiz? Bu konuda sizin gözlemleriniz nasıl?
Her müzikte olduğu gibi RAP de kendi alt janralarını yaratıyor. Trap, drill, boombap gibi. Bu alt janraları besleyen Hip Hop yaşam tarzını bir bütün olarak görmek lazım. Sokak kültürü, ghetto ve betonlaşma yayıldıkça, Hip Hop’ da büyümeye devam edecektir.
Bünyenizde birçok genç yetenek bulunuyor. Bu isimlere nasıl ulaşıyorsunuz? Kimlerle çalışıyorsunuz?
Şirketimizin Artist repertuarından sorumlu arkadaşlar çalıştırıyoruz, sosyal medyayı yakından takip ediyoruz, günlük olarak yaklaşık 30’a yakın demo ve başvuru alıyoruz. Bunlardan filtreleyerek seçim yapıyoruz. Çalışacağımız sanatçıları şirket içinde ortak akıl ile karar veriyoruz.
Gelecek planlarınız var mı?
Apollon Unity altında birçok plak şirketi, edisyon, menajerlik, booking faaliyetlerini sürdürüyoruz. Almanya ofisimizi hayata geçirdik. 2023 de beşinci yılımızı kutlayacağız. Müzik ihracatımızı artırmak ve sanatçılarımıza uluslararası arenalarda görmek Türkiye’de yapılan müziği dünyaya yaymak ve projeler üretmek istiyoruz.
İlk yorum yapan siz olun