Merdiven Altı Sanat Eleştirisi - GAZETE SANAT İçeriğe geçmek için "Enter"a basın

Merdiven Altı Sanat Eleştirisi

Yazan: Kadir Arslan

Eleştiri derin bir kültür ile analiz ve sentez becerisi gerektirir. Ele alacağı işi eleştirecek kişinin bir dayanak noktası olur ve buna binaen işi yorumlar. Eleştirinin objektif olması adına da eleştirmen duygusal davranmaktan ya da kendini baz almaktan ziyade objeye ve objenin tarihsel diyalektiğine bakar.

Bu yazımın başlığını seçerken, bir işin sahte (fake) olduğunu belirtmek için kullanılan “merdiven altı” tabirini kullandım. Son bir haftadır işi gücü bırakmış Türkiye’de sanat eleştirisi başlığı altında farklı kaynaklardan tarama yapıyorum. Gördüğüm şey şu ki bir yapı inşa etmekten ziyade batı geleneklerini iyi ezberlemiş olduğundan gözü başka bir şey göremeyen ya da yereli “öteki” bir dil kullanarak cılız sesle direten kişilerle, ayağı yere basmayan, laf salatası şeylerle dolu.

Sanırım buralarda henüz kimse tam olarak global dünyanın geride kaldığını, yerel-evrensel çelişkisinin artık fazla bir anlam ifede etmediğini, interaktif bir dünyada yaşadığımızı ve bu yeni yapının her türlü sınırı zorladığını fark etmiş değil. Miami’deki fuarda duvara bantlanan muz bunun dan etkisiydi artık. İyi ya da kötü sanat dünyasını baya şok etti; ama benim konum bu değil.

Soru şu ki Türkiye’de hangi eleştirmen bir sanatçıyı, dünyanın herhangi bir yerinde henüz yokken, böyle bir projeye ikna edebilir?

Muz olayından sonra İstanbul Hilton’da bir fuarda yine biri duvara muz falan yapıştırmıştı.

İlk yorum yapan siz olun

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir