Uzunca bir aradan sonra İstanbul Devlet Opera ve Balesi’nin (İDOB) 2017 senesinde repertuvarına yeniden kattığı, izleyiciden büyük beğeni ve istek alan, bale tekniği ve estetiği yönünden bu sanat dalının en önemli ürünlerinden biri olan “Uyuyan Güzel” balesi 30 Kasım, 3,5,7,10,12 Aralık 2019 tarihlerinde tüm ihtişamıyla gri kış günlerine renk katacak. Koreograf – besteci işbirliğinin de en güzel örneklerinden biri olan Uyuyan Güzel’in koreografı Petipa; henüz yazılmamış bir müzik üzerine bu baleyi tasarlamış, Çaykovski; yazdığı güzel müzikle balenin bütün farklı kavramlarının, karakterlerin ve güçlüklerle dolu bale adımlarının en doğal biçimde kaynaşmasına olanak vermiştir.
Yüz yıllık uykuya dalan güzel bir prensesin hikâyesini anlatan klasik bir Avrupa masalı olan “Uyuyan Güzel”i İstanbul Devlet Opera ve Balesi- Bale Başkoreografı sayın Ayşem Sunal Savaşkurt, çıkış noktası olarak Petipa’ya sadık kalarak ve R. Nureyev’den de etkilenerek sahneye koymuştur.
Müzik: P.İ.ÇAYKOVSKİ
Koreograf: M. PETIPA
Sahneye Koyan ve Düzenleyen: Ayşem SUNAL SAVAŞKURT
Orkestra Şefi: Roberto GIANOLA
Dekor Tasarımı: Adnan ÖNGÜN
Kostüm Tasarımı: Çimen SOMUNCUOĞLU
Işık Tasarımı: Önder ARIK
Prenses Aurora: Büşra AY / Berfu ELMAS
Prens Florimund:Erhan GÜZEL / Batur BÜKLÜ/ Hasan TOPÇUOĞLU
Carabosse: İlke KODAL / M. Nuri ARKAN / Melike KOPER
Leylak Perisi: Melike KOPER / Büşra AY / Merve TOPALDEMİR
Prenses Florine ve Mavi Kuş: Zuhal KARACA / Ami NAITO
Can BEZİRGANOĞLU / Hasan TOPÇUOĞLU
Temsil tarihleri: 3, 5, 10, 12 Aralık 2019 saat: 20.00, 30 Kasım ve 7 Aralık 2019 saat: 16.00 Kadıköy Belediyesi Süreyya Opera Sahnesi.
“Uyuyan Güzel”, 100 yıllık uykuya dalan güzel bir prensesin öyküsünü anlatan klasik bir Avrupa masalıdır. Aslen 1697 yılında Fransız Charles Perrault’un ve 1812 yılında Alman masal üstatları Grimm Kardeşler’in yazıya geçirdiği masal, daha önce de Basile tarafından “Ay, Güneş ve Talia” adıyla İtalya’da yayımlanmıştı.
Çaykovski, St. Petersburg’daki Çarlık Tiyatrosu Mariinski’nin müdürü İvan Vsevolozhski’den 25 Mayıs 1888 tarihli bir mektup alır. Vsevolozhski, Charles Perrault’un “La Belle au Bois Dormant” adlı peri masalları üzerine bir bale yazmasını önermektedir. Bunun üzerine Çaykovski, Vsevolozhski’den bir senaryo hazırlamasını talep eder. Tarihler 3 Eylül’ülü gösterdiğinde eline geçen senaryoyu bir solukta okuyan Çaykovski, aynı gün hem Vsevolozhski’ye, hem de kardeşi Modest’e birer mektup yazar ve “bu senaryo tam bana göre, bestelemek için bundan daha iyisini isteyemem” diyerek beğenisini dile getirir.
Bestecinin çalışmaya başlaması için gerekli olan detaylı oyun planını, balenin koreografisini yapacak olan Marius Petipa, senaryonun yazarı Vsevolozhski ile iyice konuşup ve Çaykovski’nin de görüşünü aldıktan sonra hazırlayıp gönderir. Marius Petipa, henüz yazılmamış bir müzik üzerine “Uyuyan Güzel” balesini tasarlamaktadır. Daha önceden oyundaki kişilerini belirlemiş, tempoyu, ritmi ve hatta hangi çalgıların kullanılacağını bile düşünmüştür. Çaykovski ile buluştukları zaman, ona, nerede ne yapması gerektiğini büyük bir titizlikle tek tek anlatmıştır.
Klasik bale repertuarının en önemli eseri olarak kabul edilen, konservatuarlarda üzerine incelemeler yazılan ‘’Uyuyan Güzel‘’ ilk defa 1890 yılında St. Petersburg’da sahnelenmiş, ancak asıl şöhretine 20. yüzyılda kavuşmuştur.
İlk yorum yapan siz olun